Zomercompetitie 2022 – ronde 1

De eerste ronde van de zomercompetitie bij de Eerbeekse Schaakclub zit er al weer op.

De zes deelnemers speelden dus drie partijen steeds bij de wit-speler thuis met  gastvrijheid (inclusief consumptie) en vooral schaakschik als basis-ingrediënten.

In dit ronde verslag lopen we alle drie partijen even af. De tweede van in totaal vijf speelronden zal worden afgewerkt in de periode tussen 6 juni en 25 juni (Week 23-25).

Gerrit Nikkels en Michiel Zandbelt trapten de zomercompetitie af op donderdag 19 mei j.l. Zij werkten een redelijk lange partij af qua aantal zetten. Gerrit nam gaandeweg een pionnetje voorsprong, hetgeen Michiel een aantal zetten later weer wist te repareren. De partij bleef gelijk op gaan en er werd het nodige materiaal over en weer afgeruild. Zandbelt (op de foto lachend zwoegend tegen en bij Nikkels), de speler met de lagere rating van beiden, had mogelijkheden om hier met een remise weg te komen, maar dat was geen simpele weg. Hij bleek het vernuft van de meer ervaren Nikkels te missen in het eindspel. Nikkels trok met wit dus uiteindelijk aan het langste eind en won deze partij. Nadien werd er als gebruikelijk nog even samen geanalyseerd en teruggeblikt op het verloop van deze schaak tweestrijd.

Op dinsdag 24 mei werden de andere twee duels in deze openingsronde van de zomercompetitie afgewerkt. Het doet ons deugd dat Henk van Gijtenbeek ook weer van de partij was. Hij nam het op tegen meervoudig clubkampioen Wim Geurink bij laatstgenoemde thuis. Dit werd een qua aantal zetten wat korter duel, maar ook dit treffen ging in het eerste gedeelte aardig gelijk op. Uiteindelijk maakten enkele onnauwkeurigheden van Henk’s zijde de weg vrij voor Geurink om zijn favorietenrol waar te maken  en eindigde deze partij na 23 zetten in schaakmat. Ook hier wit de zegevierende partij.

De spektakel-partij werd op dezelfde dinsdagavond 24 mei tot laat afgewerkt in huize Cuppen. De gastheer, eenmalig clubkampioen, nam het op tegen de naar het Zutphens Schaakgenootschap getransfereerde Peter Bette. Vooraf een duel van aan elkaar gewaagde clubspelers. En zij stelden niet teleur blijkens onderstaand zettenverloop. In het eerste deel van de partij werden wel signalen opgevangen dat er met bijzonder materiaal gespeeld werd (zie foto, Bette vroeg zich terecht af wie hier nu eigenlijk materiaal voordeel had). Na een minimaal openingsvoordeel voor Bette met zwart, maar een licht overwicht in het middenspel voor Cuppen met wit sloeg Bette aan het einde toe en ronde een aanval op de koningsvleugel fraai af. I.v.m.een onvermijdelijk schaakmat moest Cuppen hem na 44 zetten en daarvan een groot deel met dancing queens feliciteren. Een overwinning voor zwart. We zijn benieuwd wat voor een spektakel dit in de komende ronden nog tot gevolg zal hebben..!