Speelronde 18 (14-04-2022) Geurink opnieuw clubkampioen

Donderdagavond 14 april 2022 werd de 18e en laatste speelronde van de interne competitie afgewerkt in het cultuurhuis Pater Dekker. Hoewel ook deze jaargang danig beïnvloed werd door de langdurige corona-pandemie kon voor het eerst sinds drie jaar weer een clubkampioen uitgeroepen worden bij de Eerbeekse Schaakclub. Dat werd -voor in totaal de 5e keer alweer- Wim Geurink. Hij voegde zich samen met drie anderen -de heren Boomsma, van Oosten en Hietbrink- in een illuster rijtje vijfvoudig clubkampioenen  in de 85-jarige clubgeschiedenis, zie de lijst met clubkampioenen.

Ofschoon er dit seizoen 18 speelronden konden worden afgewerkt is de opkomst op speelavonden na de (fysieke)  herstart verder geslonken. Dusdanig ver dat er regelmatig hooguit twee speelborden nog uit de rijkelijk gevulde materialenkast gehaald hoefden te worden. Dit heeft geleid tot een verschraling van de interne competitie waarbij spelers nu wel erg frequent tegen dezelfde opponent aan het bord kwamen te zitten, niet erg enthousiasmerend. Neemt niet weg dat ook in zeer klein gezelschap ons belangrijkste doel, schik hebben in het spel en met elkaar, altijd fier overeind is gebleven. Ook met slechts twee partijen gaande verliep geen speelavond zonder lach.

Op de laatste speelavond van de interne competitie 2021-2022 speelde Wim Geurink met wit zich nog maar eens naar een zege tegen Michiel Zandbelt. En op het andere bord was de partij tussen Nikkels met wit versus van Agtmaal met zwart dusdanig snel in het voordeel van laatstgenoemde beslecht (na Toren-verlies door een onachtzaamheidje), dat het bord pardoes gedraaid werd en met gewisselde kleuren nogmaals gespeeld werd door beide heren. Rolf van Agtmaal is overigens ook viervoudig clubkampioen van de Eerbeekse Schaakclub.

Donderdag 21-04-2022 a.s. is de jaarvergadering van onze club. We bespreken dan of we er nog een of meer seizoenen aan vast willen knopen met onze vaste speelavonden op donderdag, of dat we tot het besluit moeten komen dat het aantal nog actief schakende clubleden de kritische ondergrens gepasseerd heeft en we na 85 jaar moeten gaan stoppen als club in dit format. Wel wordt er dan nog gesproken over een zomercompetitie (bij spelers thuis), maar ook als dat een vervolg krijgt is het steeds een naar het nu lijkt onvermijdelijke stap terug. De vraag is of je dan nog van een clubactiviteit of van privé-activiteiten moet gaan spreken. Het is zoals het is.

Aansluitend aan de jaarvergadering spelen wij mogelijk nog twee rapid-partijen als afsluiter van de interne rapid-competitie afgelopen seizoen.

De uitslagen en eindstand van de interne competitie 2021-2022 staan op onze uitslagenpagina.