Najaarscompetitie ronde 5

Op 11 november werd de 5e speelronde van de interne najaarscompetitie afgewerkt in het cultuurhuis Pater Dekker. Er werd door zes clubleden gespeeld aan (dus) drie borden. Dat was er overigens nog één meer dan het aantal bij de dammers vanavond.

Eerst werden de drie rapid-potjes afgewerkt. Geurink had daarbij toch nog verrassend snel van Agtmaal te pakken. Cuppen en Nikkels kwamen remise overeen en van Berkum kon met een sterk paard tegen een zwakke loper in een iets gesloten spel vrij gemakkelijk Zandbelt verslaan.

Hierna ging men er voor zitten voor de langere partij. Daarbij kwamen Geurink en van Agtmaal, net als hun onderlinge partij enkele avonden eerder bij de Voorster Schaakclub, opnieuw tot een remise.

Ook het duel tussen Nikkels en Cuppen, nu met omgekeerde kleuren, eindigde opnieuw in remise.

Van Berkum versloeg Zandbelt ten tweede male in de klassieke partij. De webmaster was, vergeleken met vorige week, vanavond niet best op dreef. Mogelijk met de slechte loper uit de rapid partij nog naknagend in het rood aangelopen hoofd achteraf al op zet 12 antwoordend met een onhandige paardenzet en de rest van de partij achter de feiten aanlopend. Dat nam niet weg dat nog lang doorgespeeld werd. Om precies te zijn drie flesjes Grolsch lang. En ook, zoals dat hoort op een goede clubavond, even na-geanalyseerd werd. Tegen 23:00 uur besloten de schakers de toen nog spelende twee dammers het licht te laten uitdoen.

Onderstaand de partij van Berkum – Zandbelt. Achteraf enigszins hilarisch, want juist hier had Zandbelt op zet 12 met d5 i.p.v. de paardenzet beter de pionnenformatie kunnen aanvallen, ook al betrof het dan niet de basis daarvan. Hilarisch omdat Zandbelt tot schik en gniffelen van Geurink aan het belendend bord hardop de theorie oplepelde van de rapid-partij: “bij zo’n gesloten pionnenformatie moet je toch eigenlijk de basis aanvallen? Maar wat als je daar niet bij kunt  komen? ” 😉

Zandbelt’s grootvader zei altijd: a’j schik hebt he’j het halve lèv’n. En zo is het maar net, Zeker ook op de schaakclub !

Op de uitslagenpagina de resultaten, het klassement en een zetten verloop. Voor klassiek klik hier en voor rapid klik hier.

Donderdag 18 november a.s. spelen we ronde 6 van de interne  competitie.