Wim Geurink pakt (online) clubkampioenschap

Met nog een close finish sloot meervoudig clubkampioen Wim Geurink ook het huidige, grotendeels online afgewerkte schaakseizoen 2020-2021 af aan kop van het klassement. Doordat hij in de laatste speelronde een remise speelde tegen laagvlieger Zandbelt kwam achtervolger Gerrit Nikkels na een zege op van Berkum nog heel dichtbij. Met 609 punten voor Geurink en 601 punten voor Nikkels trok eerstgenoemde aan het langste eind en mag hij zich officieus de nieuwe clubkampioen noemen.

Officieus, omdat de leden van de Eerbeekse Schaakclub in de Algemene Leden Vergadering nog samen moeten besluiten of deze jaargang de clubtitel ook een officieel karakter krijgt in de kronieken van de nu bijna 85-jarige schaakclub. Het seizoen werd vrijwel volledig online afgewerkt. Noodgedwongen vanwege de door de overheid opgelegde maatregelen ter bescherming van de volksgezondheid  i.v.m.de aanhoudende corona-virus pandemie. Ook de sluiting van spellocatie het Cultuurhuis Pater Dekker vormde onderdeel van deze maatregelen.

Michiel Zandbelt nam de rol van online competitie-leider op zich en organiseerde afgelopen seizoen een najaarscompetitie (20+10) en voorjaarscompetitie (30+30) online. Hieraan deed de helft van de clubleden vrijwel wekelijks mee. Gezien de Eerbeekse Schaakclub een klein ledenaantal kent, werd online in een zo mogelijk nog bescheidener, maar volhardend gezelschap door geschaakt op het gratis schaakplatform lichess.org.

Ook online tekenden zich gaandeweg het seizoen globaal dezelfde krachtsverhoudingen af als normaliter het geval is. En ook online was er niettemin toch, net als in het echt, altijd ruimte voor een verrassing waarbij een speler met een wat lagere speelsterkte toch zijn clubgenoot weet te verrassen. Goed voor de laagvliegers, en voor het clubgevoel natuurlijk.

Het seizoen 2020-2021 kende ook nog een ander soort première als gevolg van de uitsluitend online georganiseerde clubactiviteiten. Roel Bette, zoon van clublid Peter, besloot ook meerdere speelronden mee te doen. Wij hopen hem t.z.t. ook aan het fysieke brod te mogen verwelkomen.

Het seizoen wordt zoals gebruikelijk afgesloten met een (onlien) slotavond waarbij de clubkampioen simultaan geeft aan de andere clubgenoten. Ook dit gaat online gebeuren en wel op donderdagavond 20 mei 2021 vanaf 20:00 uur op lichess.org.

Daarna duiken wij als schaakclub vanaf eind mei tot begin september onze zomerstop in. We ontplooien dan nog wel individuele activiteiten maar geen clubactiviteiten.

Net als iedereen hopen wij natuurlijk ons 85-jarig bestaan in september weer fysiek achter onze schaakborden ten strijde te kunnen trekken en het glas te heffen op onze club.

Allemaal een prettige zomervakantie gewenst en tot in september !

De uitslagen en eindstand van onze interne competitie vindt U op de uitslagenpagina.