Wim Geurink “Herbstmeister” interne competitie

Donderdag 12 december 2019 werd al weer de 10e en laatste speelronde van de interne najaarscompetitie gespeeld bij de Eerbeekse Schaakclub. Als afsluiter mooi weer een vrijwel volle bak voor onze club, vijf borden werden door de materiaalman uit de opslag gehaald.

De computer vormde interessante koppels. Zo streden Wim Geurink en Rolf van Agtmaal in een onderling duel om de winst in onze interne competitie najaar 2019. Daar deden ze zo lang over dat de overige clubleden pas donderdagochtend via de email vernamen wie hun nieuwe Herbstmeister geworden was. Nou, dat was Wim, tevens nog altijd de heersend clubkampioen van seizoen 2018-2019. Met een zege pakte hij in de slotronde de kop van de ranglijst die aan het begin van de avond nog op Rolf’s naam stond. Wim rapporteert zelf hierover: “De partij tussen Rolf en Wim duurde tot 23.30 en was behoorlijk spannend. Rolf stond beter op het eind maar gaf helaas een toren weg. De partij had wel eerder in remise kunnen eindigen maar ik moest winnen om eerste te worden!”. Wat een strijders deze twee!

Een ander interessant duel was dat tussen de twee rookies Michiel Zandbelt (januari 2019 bij de club aangesloten) en Peter Bette (oktober 2019 verwelkomd bij de club). Het duo staat tevens officieus bekend als de gadget-boys. Ze zijn de enigen op de club die hun zettenverloop niet klassiek met pen en notitieboekje vastleggen maar digitaal met een app op hun mobiele telefoon. Of het daaraan ligt is onbekend, maar beiden maakten bij aanvang een ongeconcentreerde indruk. Eerst verspeelde Michiel enkele tempi door per abuis met Koning i.p.v. Dame terug te slaan op de 7e rij (ja die staan net andersom als je met zwart speet ja, koekoek), waardoor rokeren verkeken was en de Koning op een later moment weer “opgeborgen” moest gaan worden. Niet veel later was het de beurt aan Peter, niet te beroerd om gelijk door te drukken gaf hij schaak met zijn Dame om zijn opponent wat extra te laten zweten na genoemde vergissing. Peter had de Dame nog niet losgelaten of hij kon ook gaan zweten, want die Dame werd pardoes van het bord genomen door Michiel. Na dit openingsgedoe werd het toch een avondvullende partij ofschoon beide heren vooraf nog van plan waren bijtijds af te ronden. Er ontspon zich een positioneel geworstel waarbij Michiel weliswaar materiaalvoordeel had maar Peter al vrij snel positioneel beduidend sterker en actiever stond dan de nogal gedrongen opstelling aan Zandbelt’s zijde. Had veel last van een sterk centraal gepositioneerd wit paard en durfde het kennelijk niet aan deze egwoon uit de weg te ruimen. Na een eindeloze reeks zetten en letterlijk omtrekkende bewegingen wist Zandbelt pas alsnog een beetje ruimte te creëren om alsnog wat voordeel uit zijn materiaaloverwicht te halen. Dat koste hem echter zoveel bedenktijd (zeg maar gerust zeeën aan bedenktijd, credits aan Peter) dat aan het einde van de avond Michiel door de tijd ging en in zijn eigen woorden “op waarde geklopt” was door de gewoon sterkere Peter. Een terechte zege dus, en een fraaie eindklassering voor Peter in zijn eerste najaarscompetitie bij de Eerbeekse Schaakclub!

Aan de andere drie borden waren de zaken wat sneller gedaan vanavond. Ed van de Griendt verschalkte Henk van Gijtenbeek, Hub Cuppen pakte winst tegen Gerrit Nikkels en -ofschoon hij gevraagd naar het resultaat grappend meldde zijn opponent te hebben vermorzeld- dolf Theo Heijerman toch het onderspit tegen de winnende Paul van Berkum.

Al met al kan zo de eindbalans opgemaakt worden. Zie daarvoor de resultatenpagina.

Op donderdag 19 december maken we er een gezellige avond van voor (oud-)clubleden en hun partners en doen we dus een keer wat anders dan schaken. Direct na de jaarwisseling gaan we op 2 januari 2020 daarmee weer verder, maar wel allemaal met een schone lei. Dan beginnen we weer op “nul” aan onze voorjaarscompetitie.