Interne competitie – voorjaar (12)

Donderdagavond 11 april vond in het Pater Dekkerhuis de 12e ronde van de interne voorjaarscompetitie van de Eerbeekse Schaakclub plaats. Officieus ook een soort slotronde daar voorafgaand onder de bezielende leiding van clubvoorzitter van Berkum overeengekomen werd dat de competitiestand na deze speelavond, opgeteld bij de eindstand van de najaarscompetitie uit moesten gaan wijzen wie zich de nieuwe clubkampioen schaken  van Eerbeek en omstreken mag noemen.

Ook op deze avond een redelijk goede opkomst, en wederom een mooi even aantal, ditmaal werd op vier broden gestreden.

IMG_20190411_205941829

Of de voorzitter mogelijk stiekem -na een sterke najaarscompetitie eerder- toch geen  aanspraak wilde maken op het uiteindelijke clubkampioenschap om aldus het simultaan geven op de slotavond te ontlopen weten we niet, maar de eerste beslissing van de avond viel in diens nadeel uit. Het kon evenwel aan de topvorm van de opponent van van Berkum gelegen hebben want Wim Zandbergen boekte via een zege met zwart nog een fraaie eindsprint in het clubklassement na 12 speelronden.

IMG_20190411_205925671

Op bord 2 (foto hierboven) won, Hub Cuppen, ook al aan een sterke serie bezig in 2019, met wit van Ed v.d. Griendt. Even later sloeg Albert Ebbeng net als vorige week tegen Michiel Zandbelt ook tegen Gerrit Nikkels venijnig toe in een eindspel met minimaal materiaal resterend op het bord. In “ondertal” met Koning versus Koning + Dame kwam hij tot verbijstering van Nikkels met pat weg: remise.

IMG_20190411_205932173

De langstlopende partij was ook deze avond die van nieuweling Zandbelt tegen koploper Wim Geurink. Nadat laatstgenoemde in het begin een miniem (pion)voordeeltje pakte, en eerstgenoemde dat ergens op driekwart van de partij weer wist te vereffenen werd er wat afgeruild. Dit leidde tot een eindspel van Koning met een koppel Paarden voor beiden, geflankeerd door een serie pionnen aan beide kanten. Hoewel Zandbelt kansen had om enigszins verrassend de koploper op remise te houden was de “Ausdauer” en ervaring van Wim Geurink doorslaggevend en moest Zandbelt na 22:30 uur, nog aangemoedigd door een extra rondje pils van toeschouwer Ed v.d. Griendt toch de zege aan Geurink laten. Er werd nog even na-geanalyseerd en  ook gecalculeerd op de wedstrijd laptop.

IMG_20190411_205957033

Volgende week spelen we nog een laatste rondje reguliere interne competitie, maar we kunnen alvast verklappen dat Wim Geurink (foto boven) de simultaan gever op de slotavond zal zijn dit jaar. Hij is de nieuwe clubkampioen van de Eerbeekse Schaakclub. Van harte gefeliciteerd Wim!

De uitslagen en actuele stand na speelronde 12 van de interne voorjaars-competitie van de Eerbeekse Schaakclub vindt U hier.